Ajankohtaista

Mellersta Österbottens Kammarorkester
Klaus Mäkelä, dirigent.
Kirill Kozlovski, piano.
Mendelssohn, Klami, Schönberg.
Schaumansalen 10.3.2017 kl 19.00

... Pausen var i programmet insatt redan efter första stycket, men Uuno Klamis pianokonsert nr 2 från 1950 spelades ännu före pausen. Här briljerade gästsolisten Kirill Kozlovski med snygga fraseringar och rika variationer i dynamik och temperament. Hans tekniska säkerhet och musikalitet åskådliggjordes speciellt i pianissimo-avsnitten. Den ovanligt stora pianokadensen i början av verket gav en speciell prägel åt konserten: det är sällan som orkestern har en så lång paus i ackompanjemanget i inledningen av ett verk.

Klamis pianokonsert innehåller anspelningar på både jazzfraseringar, impressionistiska klangfärger i Debussys anda och percussiva utbrott i Stravinskij-stil, snyggt uppbalanserade av humoristiska antydningar som närmast kan relateras till Prokofjev. I andra satsen framträder ett litet motiv ur Blinka lilla flera gånger, vilket förankrar stycket i en traditionell durtonalitet som ändå hela tiden avbryts av dissonanser. Tredje satsens Allegro scherzando är en energisk-rytmisk sats som kräver ytterst gott samspel mellan musikerna. Här finns stilmässiga likheter med Penderecki, men också melodier som ger associationer till Johann Strauss wienervalser.

Alla dessa antydningar till andra stilarter kunde resultera i ett fullständigt sammelsurium av ljud­intryck, men Klami behärskar sina stilar. Genom sin andra pianokonsert visar Klami att man kan vara nytänkande kompositör utan att ”hemfalla” åt expressionismens schematiska ytterligheter.

Verket är explorativt, men sam­tidigt mycket självklart och logiskt ...

Camilla Cederholm, Österbottens Tidning, 12.3.2017

Konserttikalenteriin

Copyright Kiril Kozlovsky 2013 – Design and photography by Markus Kaarto